Show Mobile Navigation

Rabu, 8 Oktober 2014

,

5 Fakta Tentang Peluh

AdminBRH.MY - 10/08/2014
Berpeluh atau peluh merupakan salah satu cara badan kita menyejukkan kembali badan setelah melakukan sesuatu aktiviti yang menjana haba berlebihan. Selain itu, berpeluh turut berlaku akibat cuaca yang panas, perasaan marah dan stres, dan juga makan makanan yang berempah dan pedas. Beberapa fakta menarik mengenai peluh ialah:


1. Kelenjar Peluh

 peluh
Secara puratanya, setiap orang mempunyai sebanyak 2.6 juta kelenjar peluh dalam kulit mereka. Kelenjar peluh ini terletak pada lapisan kulit yang dikenali sebagai 'dermis'.


2. Kelenjar Serumineous

bahagian telinga
Kelenjar serumineous merupakan kelenjar peluh yang diubahsuai dan terletak pada lapisan luar telinga manusia. Kelenjar ini menghasilkan tahi telinga yang dikatakan  untuk menghalang benda asing memasuki lubang telinga termasuklah serangga.


3. Peluh Tidak Membakar Lemak


sel lemak
Peluh sebenarnya tidak mempunyai kaitan dengan pembakaran lemak badan manusia. Tiada perhubungan antara berapa banyak kita berpeluh dan berapa banyak lemak dibakar. Amalan pemakanan dan senaman yang betul merupakan kunci kepada pengurangan berat badan.

4. Mengeluarkan Haba


air

Jika seseorang mampu mengeluarkan peluh sebanyak 1 liter iaitu bersamaan 1000g/1kg dalam masa satu jam, sebanyak 540 000 kalori haba boleh disingkirkan dari badan mereka.

5. Peluh yang Banyak


peluh banyak

Peluh yang banyak tanpa membabitkan emosi dan aktiviti fizikal terutamanya di tapak tangan dan bawah lengan boleh dikaitkan dengan hiperhidrosis atau diaforesis. Peluh yang berlebihan juga merupakan salah satu simptom menopaus.